Kolin kehittäminen tuotava tälle vuosisadalle
Karjalaisessa uutisoitiin yksipuolisesti Kolin kansallispuiston pysäköintiongelmista (6.1.2019). Kolin alueen kehittämissuunnitelmassa on sovittu, ettei kansallispuiston sisälle suunnata mitään uutta maankäyttöä.
Koliin liittyvissä kehittämisprosesseissa ei olla puhuttu parkkiongelman ratkaisemisesta kansallispuiston sisällä, pikemminkin autot on haluttu pois vaaran laelta. Paine parkkitilan lisäämiseen on tullut jostain muualta.
Pysäköintitilan louhiminen Kolin kallioon ei ole kestävän kehityksen mukainen ratkaisu. Kansallispuistoon liitettyjen alueiden raivaaminen parkkitilaksi on myöskin kuolleena syntynyt ajatus. Ruuhkat Ylä-Kolin parkkipaikoilla ovat kausittaisia. Tapahtumien yhteydessä kuljetukset ovat helposti ratkaistavissa ja massatapahtumien lähtöpaikat sekä palvelupisteet voidaan sijoittaa kansallispuiston ulkopuolelle.
Matkailuyrittäjä, jonka mielestä ”kansallispuiston vaikutukset matkailuun ovat olleet katastrofaaliset”, ei ole ihan ajan hermoilla. Kolin kansallispuisto yltää kävijämäärillään neljänneksi suosituimmaksi kansallispuistoksi. Kolilla ongelmaksi on koettu matkailijoiden lyhyt viipymä alueella, eikä sitä ainakaan pidennetä lisäämällä lyhyitä autopistoja puistoon. Yhden matkailutoimijan PKO:n suosiminen Kolilla on jatkunut riittävän pitkään. Kolilla on myös muita yhteistyötahoja kuin PKO tai Kolin matkailuyhdistys, jonka puheenjohtajuus on myös PKO:lla. Hotelli voisi kehittää asiakkailleen oman syöttöliikenteen puiston ulkopuolelta, koska asiakasvirrat ovat etukäteen tiedossa.
Kolin matkailua tulisi kehittää niin, että matkailija saisi Kolista kokonaisvaltaisen kokemuksen. Retkeilijän tai urheilijan elämys on suurempi, kun hän ”valloittaa” Kolin huipun omin voimin. Liikuntarajoitteiset ovat tietenkin asia erikseen. Yläparkkiin voidaan kehittää pikapysäköintijärjestelmää piipahtajia varten. Sesonkiaikojen ulkopuolisten yksittäisten matkailijoiden kulku Kolille on hankalammin ratkaistavissa. Yhteydet Joensuusta, Kolinportilta tai Kolin kylältä kansallispuistoon koetaan ongelmallisiksi. Kolin alueen liikennettä voitaisiin kehittää yhteistyössä kolilaisten henkilöliikenneyrittäjien kanssa.
Suomen luonnonsuojeluliiton Pohjois-Karjalan piiri ry
Lieksan Luonnonystävät ry
Mielipide julkaistu Karjalaisessa 18.1.2019 ”Kolin kehittäminen tuotava tälle vuosituhannelle” (maksumuurin takana).