Saavutettavuustyökalut

Suomen luonnonsuojeluliitto SLL Uudenmaan piiri Lohjan seudun yhdistys

Lohja
Navigaatio päälle/pois

Hiidensalmi ohitse ovat kulkeneet Hämäläiset kauppiaat matkallaan rannikolle. Hämäläiset ovat tulleet pohjoisesta Hiidenveden kautta Lohjan järvelle ja siitä edelleen Mustion jokea pitkin rannikolle.

Myös viikingit ovat käyttäneet Hiidensalmea purjehtiessaan rannikolta sisämaahan. Hiidensalmen rannalla sijaitseva Kokkokallio on todennäköisesti saanut nimensä vartiotulien, kokkojen, sytyttämispaikkana, aivan kuten Virkkalassa sijaitseva Kukkumäki.

Varsinaista tieverkostoa ei alueella ollut, vaan vesitiet olivat pääsääntöisiä kulkureittejä koko valtakunnan alueella aina 1800-luvulle asti, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Jokaisen kylän läpi tie, mutta tässä kohdin tie päättyi rantaan. Tämä näkyy jopa 1700 luvun kuninkaan kartastossa ja Hiidensalmi ylitettiin veneellä tai 1840 luvulta lähtien lautalla. Salmen lähistöllä sijainneet tilat olivat vastuussa matkustajien ylityksestä.

Ensimmäinen silta, puinen, rakennettiin 1882 ja aluksi ylitys oli maksullista. Puusilta oli liian matala tyhjänä palaavien proomujen reunoille ja aiheutti ongelmia ja 1925 rakennettiin uusi silta korvaamaan puinen silta. Kalkkikivitoimitukset Tytyrin avolouhokselta Virkkalan Sementtitehtaalle tapahtuivat vesitse ja Hiidensalmen kautta. Tämän hetken silta on rakennettu 1967 ja vuoden 1925 sillasta kertova graniittilaatta on pystytetty uuden sillan viereen.

Hiidensalmi on ollut myös Lohjan Kauppalan ja Lohjan Kunnan raja pyykkinä.

Teksti: Tarja Lönnström ja Tarja Virtanen